Beweging

Beweging

Tijdens de zwangerschap kun je gerust blijven bewegen. Sterker nog, bewegen is nu juist heel goed voor je.

Hoeveel en hoe intensief moet je bewegen?

De Gezondheidsraad adviseert in de beweegrichtlijnen dat volwassenen elke week minstens 150 minuten matig tot zwaar intensief moeten bewegen. Ook is het belangrijk om minimaal drie keer per week spier- en botversterkende activiteiten te doen. Op Allesoversport.nl kun je lezen hoeveel je moet bewegen volgens de beweegrichtlijnen. Er is geen speciaal advies voor zwangere vrouwen. Wel is het belangrijk dat je tijdens je zwangerschap matig intensief beweegt. Dat is het geval als je iets sneller gaat ademhalen en een beetje gaat zweten. Je beweegt bijvoorbeeld matig intensief als je stevig wandelt of flink doorfietst. Zwaar intensief sporten is niet goed als je zwanger bent. Probeer verder om stilzitten te voorkomen. Als je zwanger bent moet je goed naar je lichaam luisteren. Je wilt misschien wat vaker zitten dan anders. Toch is het beter om af en toe even op te staan, zodat de doorbloeding van je benen wordt gestimuleerd.

Tips om te bewegen tijdens de zwangerschap

  • Pak de fiets als je eropuit gaat.
  • Neem de trap op je werk of in openbare gelegenheden.
  • Zorg voor lekker in je eigen tempo actief bezig zijn in de buitenlucht.
  • Geef toe aan je nesteldrang en geef het huis een goede poetsbeurt.
  • Blijf op je werk ook in beweging, bijvoorbeeld door in je lunchpauze te gaan wandelen of door een collega niet te bellen of te e-mailen maar er even langs te lopen.

Stop dus niet met sporten zodra je zwanger bent. Het is ook niet de bedoeling dat je extra inspanningen vermijdt. Sporten en bewegen zijn juist goed voor jou en je baby. Weet je niet zeker of iets kan? Raadpleeg dan je verloskundige of je huisarts.